Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
železničná stanica Žilina
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
ilustračné: maps.google.sk
19. februára 2016 Novinky od ZilinaDen.skSITA, © SITA 2015

Modernizácia železničnej trate Bratislava – Žilina skončí do roku 2018

Modernizácia železničnej trate vrátane viacerých staníc medzi Bratislavou a Žilinou v dĺžke dvesto kilometrov by sa na zvyšných troch úsekoch mala skončiť do konca roku 2018. Ministerstvo dopravy predpokladá, že samotný uzol Žilina bude zmodernizovaný v rokoch 2018 až 2020.

Po ukončení modernizácie celej trate pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu by sa cesta vlakmi mala skrátiť o tridsať minút. Modernizácia takmer všetkých úsekov je financovaná z peňazí Európskej únie, výnimkou je úsek pri Trenčíne.

Pokračujúca modernizácia traťového úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá (12 km) mala byť pôvodne hotová tento mesiac, ale pre meškanie prác bude trvať až do novembra tohto roka. Európska komisia modernizáciu tejto trate nepreplatí pre sporné verejné obstarávanie a preto bol tento projekt vyradený z Operačného programu Doprava 2007 – 2013. Modernizácia úseku Považská Teplá – Žilina (23 km) by mala skončiť vo februári budúceho roku a po ukončení tendra sa má v tomto roku začať aj modernizácia zvyšného úseku Púchov – Považská Teplá (16 km).

Modernizácia na hlavnej domácej železničnej trati bude pokračovať v novom programovom období aj na úsekoch od Žiliny smerom na Košice. „Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 mld. eur,“ informoval minister dopravy Ján Počiatek.

Odhadovaná cena stavebnej časti trate Žilina – Košice s dĺžkou vyše 240 km je 2,5 mld. až 2,8 mld. eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov. Bez ďalšieho doprojektovania by sa s pomocou európskych peňazí mali v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza – Liptovský Hrádok a Lučivná – Poprad Tatry. „Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky, prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň,“ upozornil Počiatek. „Avšak odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie,“ dodal minister.

Na modernizáciu V. koridoru od Žiliny po Košice si Európska komisia vyžiadala novú štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

„Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Zachované budú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach, jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš. „Splnené budú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat,“ doplnil Kóňa.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Bezplatné novinky zo Žiliny raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Copyright © ZilinaDen.sk Všetky práva vyhradené. ZilinaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.