Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Trolejbus
7
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
ilustračné: zilina.sk
4. septembra 2017 Novinky od ZilinaDen.skzilina.sk, © ZilinaDen.sk

Do Žiliny dorazil prvý z 15 nových nízkopodlažných trolejbusov

Mesto sa spoločne s Dopravným podnikom mesta Žiliny, s. r. o., (DPMŽ) snažia o obnovu vozidiel MHD, konkrétne o ekologickejšiu dopravu. Do mesta pred pár dňami dorazil prvý z 15 nových nízkopodlažných trolejbusov.

Vo verejnom obstarávaní, ktoré bolo ukončené v lete roku 2016, súťažil DPMŽ 27 trolejbusov (18 kĺbových a 9 sólo). Víťazom verejnej súťaže sa stala spoločnosť Škoda Electric, a. s., ktorá dodá trolejbusy na karosérii spoločnosti Solaris Bus & Coach. Zmluva s výrobcom bola podpísaná po schválení Žiadosti o Nenávratný finančný príspevok (ŽoNFP) dňa 18. 10. 2016.

Kontrakt na dodávku trolejbusov je rozdelený na dve časti, pričom tá prvá sa začína plniť práve v týchto dňoch a predstavuje 15 trolejbusov. Ide konkrétne o 12 kĺbových trolejbusov Škoda 27Tr-Solaris a 3 sólo trolejbusy Škoda 26Tr-Solaris.

Trolejbus3.jpg
zilina.sk

Druhá časť kontraktu predstavuje opcia zakotvená v zmluve, ktorú si bude DPMŽ uplatňovať po schválení ďalšej žiadosti o NFP z Operačného Programu Integrovaná Infraštruktúra na Ministerstve dopravy a výstavby SR na ďalších 12 ks trolejbusov v skladbe 6 kĺbových a 6 sólo trolejbusov. Trolejbusy dodané do Žiliny majú nasledovné špecifiká:

1) budú dodané vo vyhotovení karosérie Solaris Urbino tzv. 4. generácie – pôjde o svetovú premiéru trolejbusu dodaného na tejto novej karosérii (zatiaľ sa vyrábajú iba dieslové, plynové, hybridné autobusy a elektrobusy),

2) trolejbusy budú plne nízkopodlažné, pričom počet sedadiel na nízkej podlahe bude v tomto prevedení najvyšší, až 10 sedadiel,

3) trolejbusy budú plne klimatizované, pričom cestujúci aj vodič budú mať oddelenú klimatizačnú jednotku,

4) všetky trolejbusy budú vybavené výklopnou rampou pre ľahší nástup cestujúcich na invalidnom vozíku, resp. systémom nakláňania podvozku, tzv. kneelingom,

5) interiér vozidla bude snímaný bezpečnostným kamerovým systémom,

6) trolejbusy budú vybavené najnovšou generáciou tarifno-informačného systému – palubný počítač, označovače cestovných lístkov, informačné panely, GPS lokalizácia a GSM prenos dát na dispečing,

7) v interiéri budú osadené USB zásuvky na nabíjanie mobilných zariadení pre cestujúcich.

Trolejbus.jpg
zilina.sk

Keďže budú do Žiliny dodané trolejbusy, ktoré budú mať u nás svetovú premiéru, je nevyhnutné pred spustením do prevádzky absolvovať homologizačný proces (rôzne skúšky a testy), pretože ide o dráhové vozidlo nového typu, ktoré ešte nie je v premávke nielen na Slovensku, ale ani nikde inde vo svete.

Homologizačný proces sa už začal vo výrobnom závode spoločnosti ŠKODA ELECTRIC, a. s., a bude pokračovať aj po dodaní do Žiliny. Práve tento prvý dodaný trolejbus je prototypom, ktorý tieto skúšky v značnej miere už absolvoval. Následne musí počas skúšobnej prevádzky absolvovať jazdy s predpísaným objemom kilometrov, najprv bez cestujúcich a potom aj s cestujúcimi.

Akonáhle bude tento homologizačný proces ukončený, ministerstvo dopravy schváli trolejbusu technické podmienky a následne môže byť vydaný aj technický preukaz. Až potom je možné nasadiť trolejbusy do riadnej prevádzky. Tento termín však závisí od priebehu a výsledkov jednotlivých skúšok a od schvaľovacieho orgánu, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, no očakávame, že to bude do konca tohto roku.

Odporúčané články

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Bezplatné novinky zo Žiliny raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Copyright © ZilinaDen.sk Všetky práva vyhradené. ZilinaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies